REGLER FOR JYSKE MESTERSKABER 2025
1. Deltagerbetingelser
Enhver fotoklub/gruppe og medlemmer heraf, hjemmehørende i det jyske område, kan indsende billeder til Jyske Mesterskaber på nærværende betingelser. Deltagelsen er ikke samtidig betinget af medlemskab af Selskabet for Dansk Fotografi (kaldt SDF).
Endvidere kan alle fotografer (professionelle og amatører), der er bosat i det jyske område, og som samtidig er medlem af SDF, deltage.
De indsendte billeder må ikke tidligere have været antaget i Jyske.
Billeder må ikke samtidig deltage i flere kategorier, ej heller farvebilleder konverteret til monokrom.
Billederne indsendes klubvis i en til formålet egnet emballering.
2. Billedantal
Hver fotograf må højst deltage med 4 billeder (uanset medlemskab af flere klubber) i hver kategori.
3. Kategorier
Kategorierne er i 2025
- 1. Farve papir
- 2. Farve digital
- 3. Monokrom papir
- 4. Monokrom digital
- 5. Portræt digital
Definitioner
- For alle kategorier gælder det, at alle billedinformationer i et billede skal stamme fra fotografiske optagelser, dvs. billeder optaget på et lysfølsomt medium, af fotografen selv.
- Alle former for billedbehandling, herunder digitalt og mørkekammerarbejde, er tilladt, så længe fotografen selv udfører behandlingen og ikke tilføjer fotografiske elementer, som ikke er skabt af fotografen selv.
- Visse specialkategorier, f.eks. natur, kan have særlige krav til billedbehandling, som er beskrevet nærmere i den pågældende kategori.
- Fotografen skal kunne fremsende originalfiler, som indeholder exif-data og alle billedets deleelementer, hvis der opstår tvivl om billedet.
- Det er ikke tilladt at anvende automatisk computergenererede billeder.
Overtrædelse af reglerne vil medføre diskvalifikation fra konkurrencen.
Monokrom billede
Et monokromt billede fremstår på normal betragtningsafstand monokromt, hvilket betyder at der ingen farver er, men kun indeholder gråtoner fra ren hvid til ren sort.
Et billede er også monokrom hvis det er totaltonet i en farve, som fx bruntonet, blåtonet eller sepiatonet, der må ikke være spor af andre farvetoner end den der er benyttet til toningen
Et billede som er patielt tonet er ikke tilladt som monokrom og skal klassificeres som er farvebillede.
Farvebillede
Billeder der indeholder mere end en farvetone. Heri indgår håndkolorerede billeder, sort/hvide billeder med en partiel farvetone, samt øvrige billeder, der ikke kan regnes for monokrom.
De rene monokrome billeder kan ikke deltage i farvekategorien
4. Motivvalg
Motivvalget er frit. Ved billeder sammensat af flere motiver/elementer, skal fotografen selv have fotograferet alle elementerne. Skal ved tvivl dokumenteres af fotografen. Fotografen påtager sig det fulde juridiske ansvar for billedernes indhold.
5. Billedstørrelse
Papirbilleder: Billedstørrelsen er fri, papirbilleder skal monteres på let støttekarton eller i passepartout med ydermål på minimum 25 x 35 og maksimum 30 x 40 cm. Kvadratisk format 30 x 30 cm er også tilladt.
Den maksimale tykkelse må ikke overstige 3 mm.
Uopklæbede billeder og billeder, der afviger fra angivne størrelser, vil ikke deltage i bedømmelsen.
Digitale billeder: Formatet er max 1920 pixels på længste led (altså tværformat skal være max 1920 pixels bredde, højformat max 1920 pixels høje, kvadratiske billeder max 1920×1920 pixels). Filformat jpg på maks. 5 MB.
6. Mærkning
Entryformen gøres tilgængelig via https://photoupload.dk sammen med indbydelsen.
Hvert billede skal have en unik titel for identificering af billedet. Titlen må ikke indeholde filtype, kameraoptagelsesnavne eller fotografens navn. Titler som ”ingen titel”, ”no-name” eller lignende må ikke anvendes. Der må ikke anvendes specialtegn i titlen.
Alle papirbilleder skal forsynes med en label generet via uploadprogrammet. Label placeres i øverste venstre hjørne på bagsiden.
Billedtitel, klubnavn og autors navn eller adresse må ikke fremgå af billedets forside.
Der skal uploades en digital fil af alle billederne.
7. Digitale kopier af papirbilleder
Der skal afleveres digitale kopier af papirbillederne via det elektroniske system Disse anvendes kun til præsentation ved dommergennemgang mm. Det er papirbillederne der bliver bedømt. Papirbilleder kan ikke diskvalificeres ved fejl i den digitale kopi.
8. Diskvalificering
Alssund Fotoklub bestyrelse kan til enhver tid diskvalificere billeder, der ikke lever op til de stillede krav. Deltagergebyr tilbagebetales ikke ved diskvalifikation.
9. Indsendelsesfrist
Upload kan påbegyndes 15. december 2024 og skal være afsluttet senest 1. februar 2025.
Papirbilleder skal være Alssund Fotoklub i hænde senest 8. februar 2025 hos:
Leif Elsborg
Østervej 5
6470 Sydals
E-mail: webmaster@alssundfotoklub.dk
Telefon: 6154 6675
Papirbilleder skal sendes med afhentning i pakkeshop i Tanken Banegårdsgade 9, 6440 Augustenborg (GLS, DAO, DHL, Bring og UPS)
10. Deltagergebyr
Deltagelse i 1 kategori: kr. 205,00
Deltagelse i 2 kategorier: kr. 220,00
Deltagelse i 3 kategorier: kr. 235,00
Deltagelse i 4 kategorier: kr. 250,00
Deltagelse i 5 kategorier: kr. 265,00
Beløbet skal være indbetalt senest 1. februar 2025 via link for betaling på entryform.
11. Bedømmelse
Alssund Fotoklub har indbudt 3 dommere:
Dommerne skal være til stede under dommergennemgangen.
Dommerne forpligter sig til at følge de til en hver tid gældende regler for billedbedømmelse som beskrevet af SDF.
12. Præmiering
Der uddeles medaljer til 1., 2. og 3. pladsen i hver kategori, samt minimum 1 dommerdiplom pr. dommer pr. kategori. Alssund Fotoklub kan bestemme om der desuden skal uddeles en eller flere præmier eller ekstra diplomer i de enkelte kategorier.
Alle billeder, der bliver antaget på Jyske, tildeles 5 point. Alle billeder, som tildeles en præmiering, vil blive tildelt ekstra point. Et billede kan ikke tildeles mere end én præmiering. De ekstra point udgør:
Guld – 25 point
Sølv – 20 point
Bronze – 15 point
Diplom – 10 point
Den fotograf, som opnår højeste antal samlede point blandt antagne billeder, kåres til Jysk Mester og tildeles en pokal, ca. 30 cm høj med fotograf navn, konkurrencens navn samt ”Jysk Mester 2025” indgraveret til ejendom.
Ved pointlighed mellem to eller flere fotografer tælles medaljer med i bedømmelsen, hvor 1 guldmedalje tæller mere end 2 eller flere sølvmedaljer, bronzemedaljer eller diplomer.
Kun klubber, der deltager med 3 eller flere fotografer kan kåres til Jysk klubmester. Det samlede antal point pr. klub divideres med klubbens samlede antal indsendte billeder.
Den klub, der har opnået det højeste gennemsnit, er årets mester. Ved pointlighed mellem 2 klubber findes vinderen på samme måde som den individuelle mester.
13. Udstillingen
Udstillingen afholdes søndag, den 30. marts 2025 i Foreningshuset Sønderborg kaserne, Gerlachsgade 5B, 6400 Sønderborg.
Alssund Fotoklub er ansvarlig for, at samtlige antagne billeder ophænges på et til formålet egnet sted, synligt for publikum.
Billederne nedtages efter afslutningen af udstillingen og tages med hjem af de fremmødte klubber/fotografer. Liste over antagne billeder med numre eller lignende, som referer til de udstillede billeder, vil være tilgængelig på udstillingen.
Udstillingsprogrammet tilrettelægges af Alssund Fotoklub, men skal som minimum indeholde et punkt, hvor dommerne kommenterer et udvalg af de antagne billeder.
Udstillingsprogrammet med relevante praktiske oplysninger offentliggøres i god tid på SJF’s (www.jyskefotoklubber.dk ) og SDF’s hjemmesider.
Sammenslutningen af Jyske Fotoklubber forbeholder sig ret til at lade indsendte billeder reproducere og benytte til alle for Sammenslutningen af Jyske Fotoklubber gavnlige formål.
15. Returnering
De enkelte deltagende klubber bør i videst muligt omfang selv afhente, såvel udstillingsbilleder, som ikke antagne billeder ved udstillingens afslutning, i det omfang klubberne er repræsenteret på udstillingen. Ikke hjemtagne billeder afleveres på næste års Jyske.
Samtidig returneres kopi af de indsendte fotograflister med dommernes point til de deltagende klubber.
Alssund Fotoklub forpligter sig til at behandle de indsendte billeder med størst mulig omhu, men kan dog ikke drages til ansvar for beskadigelse eller bortkomst.
16. Appel
Dommernes afgørelse er inappellabel. Eventuelle tvivlsspørgsmål vedrørende fortolkning af udstillingsreglerne afgøres af SDF’s bestyrelse eller dennes repræsentant, da de har givet en SDF-godkendelse af udstillingen. Denne afgørelse er inappellabel. Fotograferne har ved indsendelsen forpligtet sig til anerkendelse heraf, ligesom de har anerkendt udstillingsreglerne.
17. Information
Alssund Fotoklub orienterer pressen (Dagblade, Fotoblade, Fotohjemmesider mm.) og sørger for den mest mulige omtale af arrangementet før, under og efter udstillingen. Alssund Fotoklub pålægges hurtigst muligt efter udstillingen at udarbejde et kort sammendrag af udstillingsforløbet med relevant statistik og lister som nævnt i pkt. 12. Ligeledes offentliggøres hvilken klub, der er næste arrangør, for så vidt dette er kendt. Information udsendes til samtlige registrerede Jyske Fotoklubber. Resultatlister med minimum vindernes navne søges offentliggjort i SDF’s medlemsblad Dansk Fotografi.
18. Ansvar
Alssund Fotoklub afholder alle udgifter, herunder Jyske Arbejdsgruppe’s (2 repræsentanter fra de klubber, der har givet tilsagn om at arrangere Jyske) udgifter, som måtte være nødvendige for at afvikle Jyske Mesterskaber i overensstemmelse med nærværende regler, ligesom Alssund Fotoklub har ansvaret for at nærværende regler overholdes.
Eventuelle ændringer af nærværende regler foretages kun efter indstilling fra arbejdsgruppen. Alle rettelser og tilføjelser til reglerne og arrangementet generelt foretages af Jyskes Arbejdsgruppe.
Arbejdsgruppen sørger for at hele konceptet for arrangementet er ajourført, og, at alle ændringer i klubbernes stamoplysninger er up to date, ligesom det er Arbejdsgruppens version af reglerne, der er gældende.
Alssund Fotoklub ansøger i god tid SDF-godkendelse af arrangementet. Alssund Fotoklub er forpligtet til at holde SDF orienteret. SDF orienteres om resultatet af Jyske Mesterskaber på den af SDF angivne måde.
Arrangerende klub er kontaktperson til SDF.
19. Website
Sammenslutningen af Jyske Fotoklubber har et website på adressen www.jyskefotoklubber.dk. Udgifterne til sitet af holdes af den arrangerende klub.
Nærværende regler er gældende for 1 år ad gangen.